jeden procent podatku

Fundacja Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym "HEJ, KONIKU!"
   
Ośrodek Hipoterapii 
 
 
Ośrodek Asystenta Osoby Niepełnosprawnej 
 
 
Ośrodek AON - InfoANKIETY ZGŁOSZENIOWEBROSZURA "Usługi AON w systemie wsparcia ON"PODSTAWA PRAWNA WYKONYWANIA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ PROFIL EDUKACYJNY ASYSTENTÓW ONASYSTENT WSPIERAJĄCY ASYSTENT OSOBISTYKATEGORIE ASYSTENTÓW ON Historia Ośrodka Asystenta Osób NiepełnosprawnychPRZYDATNE STRONYSponsorzyRealizowany projekty
Centrum Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych "Razem" 
 
 
     
 
Jesteśmy Organizacją Pożytku Publicznego, na rzecz której można przekazać 1 procent podatku dochodowego.
 KRS 0000145797
Data rejestracji - 20.04.1995r
Bank PEKAO SA VI O/Warszawa
Nr konta:
62 1240 1082 1111 0000 0387 2509
NIP: 524 101 67 49
REGON: 01096223.
 
     
PROFIL EDUKACYJNY ASYSTENTÓW ON

Przedstawione powyżej dwu-stopniowe podejście do narzędzia wsparcia osobowego ON jakim jest asystent wymaga też różnego podejścia do kwestii przygotowania zawodowego osób wykonujących zadania asystenta o dwóch różnych profilach. Przyjęta przez MEN „Podstawa programowa kształcenia w zawodzie Asystent Osoby Niepełnosprawnej (symbol cyfrowy 346 (02)” stawia bardzo wysokie wymogi edukacyjne wobec kandydatów na asystentów. MEN wymaga ukończenia przez te osoby szkoły policealnej w trybie rocznego kursu, co w przypadku osób wykonujących funkcje asystentów osobistych jest całkiem niepotrzebne i może być dla wielu osób o niskich kwalifikacjach poważną przeszkodą w podjęciu pracy asystenta. Tak rygorystyczne podejście do kwalifikacji zawodowych może poważnie utrudniać wspieranie samodzielności i aktywności ON, które wymagają jedynie takiego rodzaju wsparcia, jakie oferuje asystent osobisty.

Doświadczenia projektu „Winda do pracy” wskazują, że w roli asystentów osobistych doskonale spisują się młodzi poborowi odbywający służbę zastępczą, osoby które często nie mają nawet matury. Istotnym elementem tego rodzaju wsparcia jest fakt, że do zadań zawodowych przygotowuje te osoby sama osoba niepełnosprawna, która najlepiej zna swoje potrzeby i najpełniej włączy swojego asystenta w zakres własnej rehabilitacji i wsparcia w wykonywaniu podstawowych czynności.



Natomiast z doświadczeń projektu „Niepełnosprawni - samodzielność, rodzina, rehabilitacja, edukacja, praca – system zintegrowany”, a także z wcześniejszych doświadczeń Fundacji „Hej, Koniku”, która program asystenta ON realizuje na terenie Warszawy od 4 lat, wynikają całkiem odmienne wnioski związane z profilem edukacyjnym w zawodzie stworzonym przez MEN. Z uwagi na inną grupę odbiorców usług oraz inny zakres zadań asystentów, Fundacja rekrutując kandydatów do pracy spośród bezrobotnych stawiała wysokie wymagania odnośnie cech osobowościowych, przyjmując na staż osoby według autorskiego psychologicznego profilu osobowościowego i na podstawie testów kompetencyjnych, stawiając wymóg wykształcenia minimum średniego i uznając za najważniejsze określone cechy charakteru i motywację do pracy. Do pracy w charakterze asystenta zgłaszało się sporo osób z wyższym wykształceniem, często byli to absolwenci studiów na kierunkach tzw. społecznych, jak APS, resocjalizacja, pedagogika specjalna, itp. Były to osoby doskonale przygotowane teoretycznie do wykonywania pracy asystenta i stawianie im wymogu nauki w szkole policealnej jest raczej absurdalne. W swoim autorskim programie szkolenia asystentów Fundacja postawiła przede wszystkim na praktyczną naukę zawodu, asystenci odbywali 6-tygodniowe praktyki w ośrodkach rehabilitacji ON, a następnie 6-miesięczne staże u ON. System ten doskonale sprawdził się w praktyce i asystenci, którzy ukończyli kursy zawodowe w Fundacji pracują obecnie w ramach realizowanego przez Partnerstwo projektu „Niepełnosprawni - samodzielność, rodzina, rehabilitacja, edukacja, praca – system zintegrowany”.



Z ponad 2-letnich doświadczeń Fundacji „Hej, Koniku” rekrutacji asystentów spośród bezrobotnych, poprzez urząd pracy, wynika, że bardzo dobrze w roli asystenta sprawdzają się zarówno osoby młode, absolwenci szkół policealnych czy wyższych studiów (np. po psychologii, pedagogice specjalnej, itp.), jak osoby starsze, długotrwale bezrobotne. Najistotniejsza jest ich motywacja do pracy i właściwy profil psychologiczny kandydata. Osoby, które przeżyły okres bezskutecznego poszukiwania pracy i chcą odnaleźć się w nowym zawodzie pomagając innym są szczególnie cennym materiałem na dobrego asystenta i z pasją wykonują swoje zadania.


Partnerzy

             
 
    
PITax.pl - rozliczenie PIT 2016

Fundacja jest członkiem Koalicji na rzecz Osób z Niepełnosprawnością.
 
 
 
O Fundacji Strona główna Ogłoszenia Przekaż jeden procent Kontakt Formularz Mapa strony
projektowanie stron internetowych, pozycjonowanie, adwords, identyfikacja wizualna
Organizacja Pożytku Publicznego
Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Rembertów, Praga Południe, Praga Północ, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola, Żoliborz